تست‌ های غیرمخرب رایج

شرکت مهندسین مشاور ناظران دقیق تدبیر

تست‌ های غیرمخرب به مجموعه‌ای از روش‌های

ارزیابی و تعیین خواص قطعات گفته می‌شود

که هیچ‌گونه آسیب یا تغییری در قطعه ایجاد نکند.

تست های غیرمخرب رایج

تست‌ های غیرمخرب

 

تست های غیر مخرب NDT که مخفف کلمه انگلیسی (Non Destructive Testing) است توسط بازرسان فنی انجام می گیرد. در واقع روشی صنعتی بدون آسیب زدن به قطعه و سازه می باشد که به وسیله آن قادر خواهیم بود از صحت عملکرد قطعه و سازه مطمئن شویم.

بنابراین روشی برای جمع آوری داده مربوط به یک ماده یا سیستم بدون آسیب زدن به آن  می باشد. لذا چون تست غیر مخرب به قطعه صدمه نمی زند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای انجام تست می شود.

با یک مثال ساده، تست های غیرمخرب را بهتر درک می کنید. فرض کنید شخصی دچار دل درد شدیدی می شوید و به پزشک مراجعه می نماید، مسلما پزشک در مرحله اول،شخص را به اتاق عمل نمی برد. سعی می کند از طریق سونوگرافی، بیماری  را تشخیص دهد و سپس اگر نیار بود دست به چاقو می شود. به این حالت در صنعت که توسط بازرس فنی انجام می شود، تست های غیرمخرب می گویند.

حال که مفهوم تست های غیرمخرب را خوب درک کردید متوجه می شوید که تست های غیرمخرب در موارد مختلف  کاربرد دارد. مثال کاربردهای تجاری، صنعتی و پزشکی. برای کاربردهای تجاری، هدف تست های غیرمخرب این است که اطمینان حاصل شود که زیرساخت های حیاتی به درستی نگهداری می شوند تا از حوادث فاجعه بار جلوگیری شود.

برای کاربردهای صنعتی، مانند بررسی نقاط ضعف در دیگ بخار در یک پالایشگاه نفت می باشد که مسلما بسیار مهم و حیاتی است. برای کاربردهای پزشکی،  برای مثال، مادری که در انتظار انجام سونوگرافی برای بررسی سلامت نوزادش است، به عنوان یک مورد استفاده از NDT در نظر گرفته می شود، همچنین گرفتن عکس اشعه ایکس یا MRI برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسیب، انواع دیگری از تست های غیرمخرب است.

به طور خلاصه می توان گفت در تمام کاربردهای ذکر شده وجه اشتراکی وجود دارد و آن جمع آوری اطلاعات می باشد.

ابزار مورد نیاز برای تست های غیرمخرب

آیا برای انجام تست های غیرمخرب نیاز به ابزار خاص و پیچیده ای دارید؟ به عنوان مثال، هنگامی که بازرسان فنی برای انجام بازرسی فنی در محیط های صنعتی، بیرون یک مخزن تحت فشار را با چشم غیرمسلح خود بررسی می کنند، تحت عنوان تست های غیرمخرب یا NDT قرار می گیرد، زیرا آنها در حال جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت دیگ بخار بدون آسیب رساندن به آن هستند. از سوی دیگر، استفاده از ابزار پیچیده ای مانند حسگر اولتراسونیک برای جستجوی نقص در یک ماده یا دارایی خاص نیز NDT نامیده می شود.

دلایل اهمیت NDT

صرفه جویی در هزینه: مسلما تست های غیرمخرب کم هزینه تر از آزمایش مخرب است، زیرا به ماده یا سیستم مورد بررسی اجازه می‌دهد بدون آسیب از معاینه زنده بماند و در نتیجه در هزینه و منابع صرفه‌جویی می‌کند.

ایمنی : تمام روش های تست های غیرمخرب به سیستم یا ماده آسیب وارد نمی کند پس ایمنی بالاتری دارد

دقت : روش‌های تست های غیرمخرب دقیق و قابل اتکا می باشند.

موارد استفاده از تست های غیرمخرب

تست های غیرمخرب در هرصنعتی توسط بازرس فنی صورت می گیرد. از جمله:

نفت و گاز

تولید برق

مواد شیمیایی

معدن

هوافضا

خودرو

دریایی

معدن

در همه صنایع ذکر شده سه روش برای بازرسی فنی برای دسترسی به مکان های صعب العبور وجود دارد.

1-داربست .

2- دسترسی با طناب

3-استفاده از پهپادها

 

انواع روش ها برای تست‌ های غیرمخرب

روش های مختلفی برای انجام تست های غیرمخرب وجود دارد که هرکدام نیاز به ابزار، آموزش و آماده سازی خاص خود نیاز دارد. برخی از این تکنیک ها ممکن است امکان بازرسی کامل از یک شی را فراهم کنند، در حالی که برخی دیگر فقط امکان بازرسی سطحی را فراهم می کنند.

از جمله روش های تست های غیرمخرب:

  • تست چشمی (VT) : آزمایش غیر مخرب بصری عمل جمع آوری داده های بصری در مورد وضعیت یک ماده است. تست چشمی ابتدایی ترین راه برای بررسی یک ماده یا شی بدون تغییر در آن است. تست چشمی را می توان با چشم غیر مسلح انجام داد. برای تست بصری در داخل ساختمان، بازرسان فنی از چراغ قوه برای افزودن عمق به جسم مورد بررسی استفاده می کنند. تست بصری را می توان با ابزار RVI (Remote Visual Inspection) مانند دوربین بازرسی نیز انجام داد. برای قرار دادن دوربین در جای خود، بازرسان NDT ممکن است از یک ربات یا پهپاد استفاده کنند یا ممکن است آن را به سادگی از طناب آویزان کنند.

  • تست مایع نافذ(PT) : به فرآیند استفاده از مایع برای پوشش دادن یک ماده و سپس جستجوی شکاف در مایع برای شناسایی عیوب در مواد اشاره دارد. بازرسان فنی که تست مایع نافذ را انجام می دهند، ابتدا مواد مورد آزمایش را با محلولی که حاوی رنگ قابل مشاهده یا فلورسنت است می پوشانند. سپس بازرسان هرگونه محلول اضافی را از سطح مواد جدا می‌کنند و در عین حال محلول را در نقص‌هایی که سطح ماده را “شکستن” می‌کند، باقی می‌گذارند. پس از این، بازرسان از یک توسعه دهنده برای بیرون کشیدن محلول از عیوب استفاده می کنند، سپس از نور ماوراء بنفش برای آشکار کردن عیوب (برای رنگ های فلورسنت) استفاده می کنند. برای رنگ‌های معمولی، رنگ در تضاد بین ماده نافذ و سازنده ظاهر می‌شود.

  • تست مغناطیسی(MT) : فرآیند آزمایش غیر مخرب است که در آن از میدان مغناطیسی برای تشخیص ناپیوستگی های سطحی و زیرسطحی کم عمق در مواد فرومغناطیسی استفاده می شود. نمونه هایی از مواد فرومغناطیسی عبارتند از آهن، نیکل، کبالت و برخی از آلیاژهای آنها.

  • تست رادیوگرافی(RT) : استفاده از اشعه گاما یا ایکس بر روی مواد برای شناسایی عیوب است.    تست رادیوگرافی می تواند جنبه هایی از یک ماده را که تشخیص آن با چشم غیرمسلح دشوار است نمایان سازد.  

  • تست جریان گردابی(ET): نوعی آزمایش الکترومغناطیسی است که از اندازه‌گیری قدرت جریان‌های الکتریکی در میدان مغناطیسی اطراف یک ماده می باشد. برای انجام تست جریان گردابی، بازرسان فنی، جریان های گردابی در میدان مغناطیسی اطراف یک ماده رسانا را بررسی می کنند تا وقفه های ناشی از نقص یا نقص در مواد را شناسایی کنند.

  • تست التراسونیک(UT) : فرآیند انتقال امواج صوتی با فرکانس بالا به یک ماده به منظور شناسایی تغییرات در خواص مواد است. به طور کلی، تست اولتراسونیک از امواج صوتی برای تشخیص عیوب یا عیوب روی سطح یک ماده ایجاد شده استفاده می کند. یکی از رایج ترین روش های تست اولتراسونیک، اکو پالس است. با استفاده از این تکنیک، بازرسان فنی صداها را به یک ماده وارد می‌کنند و پژواک (یا بازتاب‌های صوتی) ناشی از نقص‌های سطح ماده را هنگام بازگرداندن آنها به گیرنده اندازه‌گیری می‌کنند. در اینجا چند نوع دیگر از تست اولتراسونیک وجود دارد: تست التراسونیک آرایه فازی (PAUT)- تست اولتراسونیک خودکار (AUT)- پراش زمان پرواز (TOFD).

  • تست نشتی (LT) : به فرآیند مطالعه نشتی در یک مخزن یا سازه به منظور شناسایی عیوب در آن اشاره دارد.بازرسان با استفاده از اندازه‌گیری‌هایی که با فشار سنج، آزمایش‌های حباب صابون یا دستگاه‌های شنود الکترونیکی انجام می‌شود، می‌توانند نشت‌های داخل ظرف را تشخیص دهند.

تست های غیرمخرب
تست غیرمخرب
آزمون غیرمخرب

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد تست های غیرمخرب داشته باشید اینجا را کلیک نمایید.

آموزش دوره های تست های غیرمخرب

با مطالعه مقاله فوق، به اهمیت تست های غیرمخرب در صنعت پی بردید. مسلما هرکدام از روش های ذکر شده دارای محدویت ها و مزایایی می باشند. اما یادگیری آنها برای یک بازرس فنی از واجبات می باشد. با شرکت در دوره های آموزشی شرکت مهندسین مشاور ناظران دقیق تدبیر و دریافت مدرک بین المللی، سطح علمی و درآمد خود را بالا ببرید. برای اطلاع از دوره های آموزشی شرکت، اینجا را کلیک نمایید و یا با ما در تماس باشید.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه