بازرسی و پایش خوردگی

شرکت مهندسین ناظران دقیق تدبیر

گاهی بین بازرسی خوردگی و پایش خوردگی اشتباه پیش می آید،

 بازرسی به معنی بررسی مکرر نقاط برای بررسی تغییرات یا انحراف از نتایج پیش‌بینی شده است؛

در حالی که پایش خوردگی، بررسی مداوم به‌منظور کنترل و اقدام سریع در برابر تغییر است.

بازرسی و پایش خوردگی

بازرسی و پایش خوردگی

پایش خوردگی چیست؟ تخریب تدریجی یک ماده (معمولا فلزات) است که در اثر برهمکنش با مواد شیمیایی، واکنش های الکتروشیمیایی، اصطکاک یا برخی عوامل محیطی دیگر ایجاد می شود. بازرسی مشاهده و بررسی پیشرفت یا کیفیت چیزی در یک دوره زمانی معین است.

بنابراین، به زبان ساده، بازرسی بر خوردگی، ردیابی تخریب تدریجی مواد در طول زمان است. خوردگی اغلب ابتدا به صورت یک ناپیوستگی در یک ماده ظاهر می شود، مانند تغییر رنگ یا تغییر در ظاهر آن.

این به این معنی است که هنگامی که برای یافتن خوردگی به دنبال آن هستید، هرگونه بی نظمی در دیوار یا سطوح دیگر است که ممکن است وجود خوردگی را آشکار کند. اگر بخشی از یک دارایی، مانند دیوار یا کف، دارای خوردگی باشد، مهم است که نظارت بر رشد آن را آغاز کنید تا بتوانید نحوه تغییر آن در طول زمان را درک کنید و داده های مورد نیاز برای توصیه کار تعمیر و نگهداری را به منظور کاهش هزینه خسارت ارائه دهد.

پایش خوردگی چیست و چرا اهمیت دارد؟

این مقاله را بخوانید تا همه چیز را در مورد پایش خوردگی بیاموزید. در هر صنعت که از موادی مانند نفت و گاز یا پتروشیمی استفاده می شود؛ خوردگی می تواند یکی از بزرگترین تهدیدها برای طول عمر دارایی ها باشد. بدون نظارت مناسب، ظروف بزرگ صنعتی مانند دیگ‌ها یا مخازن تحت فشار می‌توانند به آرامی به دلیل خوردگی فرسوده شوند و باعث نشت یا خرابی شوند و به عملکرد و قابلیت اطمینان ضعیف کمک کنند.

در موارد شدید، اگر خوردگی بدون نظارت رها شود، می‌تواند منجر به خرابی کامل یک دارایی و حتی انفجار شود که خطرات ایمنی را برای پرسنل، هزینه‌های هنگفت تجهیزات و متعاقباً آسیب‌های زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

پایش خوردگی فرآیندی است که اجزای تجهیزات، سازه‌ها، واحدهای فرآیند و تأسیسات را برای نشانه‌های خوردگی ارزیابی و پایش می‌کند. هدف برنامه های نظارتی یا بازرسی فنی شناسایی شرایط خاص به منظور افزایش عمر و قابلیت سرویس دهی دارایی ها در عین افزایش ایمنی و کاهش هزینه های جایگزینی است.

هزینه های خوردگی چقدر است؟

 تنها در ایالات متحده برآورد شده است که کل هزینه سالانه خوردگی فولاد کربنی 276 میلیارد دلار است.

مدیر مهندسی تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بر اساس اعلام انجمن خوردگی ایران، هزینه سالیانه خوردگی در کشورایران حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان و معادل 5 درصد تولید ناخالص برآورد شده است.

و به همین دلیل است که نظارت بر خوردگی و تشخیص زنگ‌زدگی بسیار مهم است. زیرا با جلوگیری از تخریب یک دارایی در طول زمان به کاهش این هزینه‌ها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد تا مشکلات قبل از رسیدن به نقطه بحرانی برطرف شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دقیق پایش خوردگی و تشخیص زنگ بپردازیم، با اطلاعات دقیق در مورد چیستی، چرایی اهمیت و نحوه انجام آن.

دقیقا چه چیری را در پایش خوردگی نظارت می کنند؟

 چیزی که هنگام انجام پایش خوردگی به دنبال آن هستید، ردیابی رشد خوردگی است که قبلاً شناسایی شده است. ردیابی رشد خوردگی را می توان با استفاده از یک ابزار اندازه گیری، با گرفتن عکس، با ایجاد یک نقشه سه بعدی دقیق از منطقه، یا با انجام مخلوطی از این سه انجام داد.

در اینجا لیستی از دارایی هایی که معمولاً در آنها سیستم های نظارت بر خوردگی استفاده می شود آورده شده است:

کشتی ها

دیگ بخار

سیستم های نفت خام

خطوط لوله حمل و نقل

سیستم های آب

خطوط جریان

برج های خلاء

سیستم های خنک کننده

 

چرا نظارت بر خوردگی مهم است؟

سه دلیل اصلی برای استفاده از سیستم نظارت بر خوردگی وجود دارد:

ایمنی

کاهش هزینه

بهره وری بهبود یافته

ایمنی:

نظارت بر خوردگی برای هر صنعتی که از دارایی‌هایی استفاده می‌کند که می‌توانند در طول زمان تخریب شوند، مهم است، اما به ویژه در صنایعی که با موادی مانند نفت وگاز کار می‌کنند، مهم است که اگر به درستی ذخیره نشود، ممکن است منفجر شوند.

با بالا رفتن سن تجهیزات می توانند بیشتر و بیشتر در برابر خوردگی مستعد شوند و در برابر شرایط سخت مانند فشارها و دماهای بالا مقاومت کمتری داشته باشند.

هدف پایش خوردگی ردیابی مناطق با مشکل احتمالی در تجهیزات است تا از حوادث جلوگیری شود و پرسنل ایمن نگه داشته شوند.

کاهش هزینه

اگر دارایی مانند دیگ بخار به دلیل خوردگی زودتر از موعد از بین برود، جایگزینی آن بسیار گران است.

در صنایع فشرده مانند صنایع شیمیایی، که در آن کار در پالایشگاه ها یا کارخانه هایی انجام می شود که نیاز به استفاده از ظروف ذخیره سازی بزرگ برای موادی مانند نفت و گازمی باشد، خوردگی می تواند هزینه های سالانه هنگفتی را از نظر تجهیزات آسیب دیده ایجاد کند. سیستم‌های پایش خوردگی می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا با کمک به طول عمر تجهیزات و دارایی‌ها، از این هزینه‌ها جلوگیری کنند.

راندمان بهبود یافته

نظارت بر خوردگی علاوه بر کمک به جلوگیری از حوادث و کاهش هزینه ها، می تواند کارآیی عملیات صنعتی را از طرق مختلف افزایش دهد که چند مورد را در اینجا ذکر می کنیم.

افزایش عمردارایی های موجود و تجهیزات عملیاتی مرتبط

ارائه نظرات در مورد انواع موادی که احتمال کمتری برای خوردگی دارند.

کمک به شناسایی روش های مقرون به صرفه برای اصلاح رشدخوردگی و مسائل مربوط به آن.

شناسایی شرایط مرتبط با خوردگی در محیط عملیاتی

کمک به کاهش زمان خاموشی تاسیسات

 
اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با بازرسی و پایش خوردگی و تفاوت بین آنها دریافت کنید حتما این لینک را مطالعه نمایید.

بازرسی و پایش خوردگی در شرکت مهندسین مشاور ناظران دقیق تدبیر

شرکت مهندسین مشاور ناظران دقیق تدبیر با بیش از 20 سال تجربه در زمینه مشاوره فنی، آموزش، نظارت و بازرسی فنی در زمینه‌های بازرسی و پایش خوردگی آماده ارائه خدمات می‌باشد. بنابراین با ما در ارتباط باشید.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه