آموزش بازرسی فنی مخازن

شرکت مهندسین مشاور ناظران دقیق تدبیر

بازرسی فنی مخازن برای کمک به حفظ مخازن شیمیایی، اتصالات،

هواکش و لوازم جانبی در شرایط کاری خوب

و جلوگیری از خرابی‌های غافلگیرکننده پرهزینه حیاتی هستند.

آموزش بازرسی فنی مخازن

بازرسی فنی مخازن

مهم نیست که چه مواد شیمیایی را ذخیره می کنید، انجام بازرسی های معمول مخزن ذخیره سازی مهم است. این بازرسی‌ها برای کمک به حفظ مخازن شیمیایی، اتصالات، هواکش و لوازم جانبی در شرایط کاری خوب و جلوگیری از خرابی‌های غافلگیرکننده پرهزینه حیاتی هستند. حتی اگر مخزن پلی اتیلن نسبتاً جدید باشد، بازرسی معمول و دقیق بصری توصیه می شود.

حداقل سالیانه این دستورالعمل‌های بازرسی را دنبال کنید تا از ایمنی پرسنل و حفظ مواد شیمیایی که ذخیره می‌کنید اطمینان حاصل کنید. اگر مخزن، ترک خوردگی یا شکنندگی را نشان دهد، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

در ابتدا شرکت مهندسین مشاور ناظران دقیق تدبیر، چک لیست بازرسی سالانه مخزن را برای کمک به بازرسی های بصری شما ایجاد می کند و سپس مراحلی را برای بازرسی فنی مخازن ذخیره انجام میدهد.

1-مخزن ذخیره را خالی کنید. هر ماده شیمیایی باقی مانده در مخزن را خنثی کنید. بیرون و داخل مخزن را کاملا تمیز کنید. مخزن کثیف را نمی توان به درستی بررسی کرد.

2-نمای بیرونی و داخلی مخزن را برای علائم ترک خوردگی، ترک خوردگی یا ظاهر شکننده به صورت بصری بررسی کنید.

3-نواحی اطراف اتصالات و محل تلاقی قسمت های مختلف مخزن به یکدیگر را بررسی کنید. توجه ویژه ای به “گوشه ها” در جایی که دیواره کناری و گنبد به هم می رسند و جایی که دیواره کناری و پایین به هم می رسند.

4-فضای داخلی مخزن ذخیره را بررسی کنید. از یک منبع نور روشن برای بررسی فضای داخلی مخزن از دهانه راهرو استفاده کنید. بازرسی داخلی ضروری است زیرا ترک های تنشی اغلب می توانند در داخل مخزن قبل از ظاهر شدن در خارج ظاهر شوند.

5-گنبد مخزن ذخیره را به دقت از نظر شکنندگی بررسی کنید. با مواد شیمیایی دود، گنبد می تواند در معرض اکسیداسیون و شکنندگی بدون تماس واقعی با ماده شیمیایی باشد. این کار باید با استفاده از تجهیزات بالابر پرسنل دارای گواهی ایمنی انجام شود چون امکان راه رفتن یا ایستادن روی سطح گنبد وجود ندارد. گنبدهای مخزن پلی اتیلن برای ایستادن یا راه رفتن طراحی نشده اند.

6-اتصالات، شیلنگ‌ها، واشرها و همه اتصالات را از نظر هرگونه نشانه‌ای از خوردگی یا خرابی عمومی و نشتی بررسی کنید.

7-دریچه ها و لوله های اسکرابر را بررسی کنید و از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید. اطمینان حاصل کنید که انتهای لوله اسکرابر هرگز در بیش از 6 اینچ مایع غوطه ور نباشد.

8-اطمینان حاصل کنید که پر کردن مخزن از کامیون های تانکر باعث فشار بیش از حد نمی شود.

9-اطمینان حاصل کنید که محفظه ثانویه مخزن ذخیره مواد شیمیایی از نظر اندازه کافی و در شرایط خوب است.

اگر تمایل دارید در رابطه با بازرسی مخازن اطلاعات بیشتری کسب نمایید، به شما پیشنهاد می کنیم این لینک را مطالعه نمایید.

بازرسی فنی مخازن تحت فشار

هدف از اجرای فرآیند تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار از قبیل مخزن هوا و غیره حصول اطمینان از مقاومت جداره مخزن، حصول اطمینان از صحت عملکرد سوپاپ اطمینان و پرشرسوییچ و مانومتر مخزن می باشد .در اجرای فرآیند تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار بایستی مراحل زیر آن انجام شود :

  • آماده سازی مخزن

  • ضخامت سنجی

  • تست هیدرواستاتیک

مراحل تست و بازرسی فنی مخزن تحت فشار:

آماده سازی مخزن :

در مبحث تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار جهت آماده سازی مخزن کلیه ورودی ها و خروجی ها مخزن به جزء یک ورودی جهت متصل نمودن پمپ آب و مانومتر(فشار سنج) کور و بسته می شوند . پمپ آب بایستی توانایی بالابردن فشار حداقل به میزان ۱۰ الی ۱۵ بار را داشته باشد. البته میزان فشار مورد نیاز بایستی ۱٫۵ برابر فشار محاز بالا برود و لازم به ذکر می باشد که از سالم بودن مانومتر مطمئن باشید .

ضخامت سنجی :

در تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار در این مرحله با استفاده از دستگاه ضخامت سنج (التراسونیک) اقدام به اندازه گیری میزان ضخامت در عدسی فوقانی(قسمت بالای مخزن) ، بدنه و عدسی تحتانی (قسمت زیرین مخزن) می نماییم .

در ادامه نتایج بدست آمده را در چک لیست مربوطه ثیت نموده و نهایتا شعاع مخزن را توسط متر اندازه گیری می نماییم که عمدتا در پلاک شناسایی مخزن دکر شده است و در عمده موارد معادل ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر می باشد .

کاربرد ضخامت سنجی و اندازه گیری شعاع مخزن در معقوله تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار بدین نحو می باشد که

اولا “با استفاده از این نتایج و جایگذاری در فرمول ذیل به میزان فشار مجاز مخزن پی می بریم

ثانیا” در گزارشی که به کارفرما ارائه می شود فشار مجازی که مخزن می تواند آن را تحمل نماید ذکر می شود .

فشار مجاز = Ts * Tmin/5*r Ts :

مقاومت کششی فلز که برای فولاد معادل ۵۵۰۰۰ می باشد .

Tmin : حداقل ضخامت مخزن ( در فرآیند ضخامت سنجی عدسی فوقانی ،تحتانی و بدنه هر کدام که عدد پایین تری بود در فرمول جایگذاری می نماییم)

۵ : فاکتور ایمنی (همیشه ثابت می باشد) عدد ۵

r : شعاع مخزن (همگی برحسب اینچ می باشند)

تست هیدرولیک :

در این مرحله با استفاده از پمپ آب، فشار مخزن را در دو حالت بالا می بریم .

جهت انجام تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار یکبار در حضور سوپاپ اطمینان و یکبار هم بدون حضور سوپاپ اطمینان فشار مخزن را بالا می بریم .

لازم بذکر می باشد در انجام تست هیدرواستاتیک بصورت مرحله ای فشار را بالا می بریم . 

در صورتی که در فرآیند تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار متوجه شدیم مخزن توانایی تحمل فشار بالاتر را ندارد از ادامه تست هیدرواستاتیک منصرف می شویم . در صورتیکه مخزن توانایی تحمل فشار را داشته ؛ فشار را تا ۱٫۵ برابر فشار کاری مجاز بالا برده و بمدت ۳۰ دقیقه اجازه می دهیم که مخزن تحت فشار قرار بگیرد در پایان تمامی قسمت های مخزن تحت فشار را بررسی نموده و در صورت عدم وجود نشتی، دفرمگی و موارد مشابه ، فشار را پایین آورده می شود .

پس از نصب سوپاپ اطمینان ، مجددا فشار را بالا برده در این مرحله سوپاپ اطمینان فعال شده و اجازه بالا رفتن فشار را نمی دهد که این حالت نشان از سالم بودن سوپاپ اطمینان مخزن تحت فشار می باشد .

لازم یذکر می باشد در تست و بازرسی فنی مخازن تحت فشار استفاده از باد یا همان هوا جهت انجام تست غیر مجاز و کاملا خطرناک می باشد . همچنین در پایان اشاره می گردد مطابق آیین نامه بازرسی مخازن فاقد پلاک و استاندارد ، غیر مجاز بوده و صدور گواهینامه جهت اینگونه تجهیزات دست ساز و غیر مجاز خلاف مقررات می باشد .

 

شما هم می توانید با شرکت در دوره های آموزشی شرکت مهندسین مشاور ناظران دقیق تدبیر، یک بازرس فنی متخصص بشوید و مدرک بین المللی دریافت نمایید. برای اطلاع از تقویم آموزشی شرکت، برروی این لینک کلیک نمایید.

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
Click outside to hide the comparison bar
مقایسه